Tabulka psychomotorického vývoje dítěte

„Ve chvíli, kdy mi lékař potvrdil, že jsem těhotná a vidí tlouct srdíčko na ultrazvuku, jsem poprvé pocítila strach, zda je vše v pořádku,“ říká maminka Hanka. „Do určité chvíle jsem byla vděčná za všechna ta měření, vážení, porovnávání s tabulkami. Lékaři mě pokaždé ujistili, že je vše v pořádku a mě se vždy ulevilo. Pak ale přišla chvíle, kdy jsem slyšela z úst lékaře větu, že mě raději pošle na další vyšetření, protože cosi není v normě. Strach se znásobil a s tím pak i úleva, když moje dítě přišlo na svět naprosto zdravé a v pořádku, přestože něco v tabulkách tak úplně nesedělo.“

Je dobré sledovat tabulky a normy. Přesto je třeba brát je s rezervou. Každý člověk na světě je naprosto jedinečný a stejně tak i jeho vývoj.

Všechny nové dovednosti miminek mají svůj čas.  Dnes vám přinášíme tabulku psychomotorického vývoje pro prvních šest měsíců věku dítěte. Vezměte prosím na vědomí, že vaše dítě může být naprosto v pořádku, přesto v daném období určitou dovednost zatím nemusí ovládat. Případné pochybnosti však vždy konzultujte s lékařem.

„U druhého syna jsem začala být nervózní kolem devátého měsíce. Měl už dávno sedět, nebo se o to alespoň pokoušet a především měl už lézt po čtyřech. Místo toho se neustále plazil a kutálel. Lékařka prohlásila, že je jen línější a nemám si dělat starosti. Přesto jsem to nenechala být. Pozvala jsem si paní z poradny psychomotorického vývoje dětí. Přišla, chvíli synka pozorovala. Pak mi vysvětlila, proč se zatím nesnaží lézt po čtyřech. Poradila pár jednoduchých cviků na míči,“ vzpomíná maminka Hanka na dobu, kdy i její druhý syn na chvíli vybočoval z tabulek. „Když přišla na kontrolu po týdnu, nestačila se divit. Syn lezl po čtyřech neskutečnou rychlostí a bez problému a správným způsobem si sedal. Stačilo jen posílit ty správné svaly. Takže můžu všem doporučit tabulky sledovat. Pokud něco úplně přesně nesedí, vždy je možné konzultovat s poradkyní a svému dítěti pomoci. Není však třeba se dopředu stresovat a bát.“

1. měsíc

  • Sociální vývoj – Má potřebu být blízko matky.
  • Sluch – Na tlesknutí mrkne.
  • Zrak – Dokáže navázat oční kontakt.
  • Pohyb – Na zádech leží v nestabilní poloze, hlavu stáčí k jedné straně. Na bříšku má ruce i nožky pokrčené. Lokty nad podložkou. Hlavičku níž než pánev.
  • Souhra a jemná motorika  - Kontakt ruka ústa. Drží si palec v pěsti.

 

2. měsíc

  • Sociální vývoj – První úsměv.
  • Sluch – Rozrušeně reaguje na hlasitý zvuk. Utiší se při klidném hlasu matky.
  • Zrak – Fixuje hračku, ovládá okohybné funkce.
  • Pohyb – Na zádech otáčí hlavu ze strany na stranu, šermuje ručkama. Na bříšku zvedá hlavičku.
  • Souhra a jemná motorika – Kontakt prstů. Pěsti postupně uvolní a drží palec venku z dlaní.

 

3. měsíc

  • Sociální vývoj – Pozná příslušníky rodiny. Úsměvem nás motivuje ke komunikaci. Reaguje na škádlení.
  • Sluch – Probudí se při hlasitém zvuku.
  • Zrak – Sleduje obličej i hračku všemi směry s otočením hlavičky.
  • Pohyb – Na zádech stabilní poloha, rovnoměrné držení těla. Na bříšku se vzpřímí s těžištěm na vnitřní straně loktů, otáčí hlavičku.
  • Souhra a jemná motorika – Kontakt dlaní.

 

4. měsíc

  • Sociální vývoj – Rozdílně reaguje na známé a neznámé tváře. Raduje se, když jej chceme vzít do náruče.
  • Sluch – Otáčí se za zvukem.
  • Zrak – Sleduje hračku v plném rozsahu.
  • Pohyb – Na zádech zvedá ruce i nohy nad podložku a hraje si s nimi. Na bříšku si hraje s hračkou před sebou.
  • Souhra a jemná motorika – Kontakt ruka – oko – ruka. Cíleně bouchá do zavěšené hračky.

 

5. měsíc

  • Sociální vývoj – Dynamicky a hravě komunikuje. Reaguje na tón hlasu. Dokáže se hlasitě a od srdce smát.
  • Sluch – Hledá zdroj zvuku.
  • Zrak – Otáčí se za hračkou ze zad na bok.
  • Pohyb – Na zádech zvedá pánev nad podložku. Na bříšku se zvedá s oporou na dlaních a stehnech.
  • Souhra a jemná motorika – Ruka – kyčel, koleno – ruka.  Manipulace s hračkou před očima.

 

6. měsíc

  • Sociální vývoj – Rozlišuje matku od ostatních. U matky hledá ochranu. K cizím je nedůvěřivé.
  • Sluch – Reaguje i na vzdálenější zvuky.
  • Zrak – Rozlišuje vzdálenější předměty a obličeje.
  • Pohyb – Obrací se ze zad na bříško. Vzpřímí se s těžištěm na dlaních a dolní části stehen.
  • Souhra a jemná motorika – Kontakt ruka – holeň. Umí cíleně uchopit hračku a předávat si ji z ruky do ruky.

 

Zdroj: nutriklub.cz

Toto je stručný přehled, který vám může napovědět, zda se u vašeho dítěte nevyskytuje vývojová odchylka. Znovu připomínáme, že každé dítě je jiné a není třeba se hned strachovat. Všechny pochybnosti konzultujte s dětským lékařem.


Kam dál? Přečtěte si například článek Jak se vyhnout chybám při výběru jména pro miminko.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.